Wednesday, 24 April 2013

Toll percuma!

Agak2nya ada tak antara cina kat atas ni nak meniaga tak de untung? Meniaga kebajikan!


Aku memang setuju sebenarnya kalau toll free ni, sapa yang tak suka barang free betul tak. Tapi aku cuak jugak, boleh ke nak kasi toll free. Berapa pulak duit pampasan yang terpaksa di tanggung oleh kerajaan jika melanggar perjanjian dengan syarikat konsesi. Duit sapa yang nak keluar tu, duit kita jugakkan. Cuba la korang fikirkan kat dalam malaysia ni ada tak orang meniaga tak nak untung, ada tak orang meniaga nak rugi. Aku yakin tak de sorang pun yang nak buat keje macam ni. Cuba la korang fikir kalau korang bawak keluar modal berbilion ringgit untuk meniaga lepas tu meniaga rugi, mesti korang tak nak betul tak. Syarikat konsesi bawak keluar modal buat projek, secara tak langsung dana kerajaan dapat disalurkan untuk memajukan sektor lain selari dengan pembangunan negara. Sebagai contoh kalau jalanraya kat malaysia ni maju dengan duit kerajaan tapi rakyatnya masih mundur sebab kerajaan kekurangan dana untuk membangunkan sektor lain dan rakyatnya masih mundur dok naik basikal lagi nak buat apa. Aku kat sini bukan lah kata aku sokong kerajaan 100% bab toll ni, tapi rasanya adalah lebih baik kalau dana yang ada digunakan untuk membangunkan negara dari membayar pampasan kepada syarikat konsesi dan yang pastinya kalau benda ni berlaku syarikat konsesi akan bertambah lagi kaya dan kita rakyat akan bertambah rugi sebab kerajaan kekurangan dana.
Sebelum aku terlupa dan korang pun jangan buat lupa, tengok negara kat utara tanah air kita. Highway dia memang free tapi tengok lah pulak rakyat dia macam mana, korang nilailah sendiri. Satu lagi contoh negara kat selatan tanah air kita, negara dia maju, negara dia kecik je pon tapi toll serupa tu jugak dia bedal huhuhu. Bagi aku hanya orang yang lemah pikirannya sahaja yang mudah di tipu, rakyat malaysia amnya dah ramai cerdik pandai, jadi tak payah nak gebang lebih-lebih la.   

No comments:

Post a Comment