Wednesday, 3 April 2013

Pilihanraya 2013 parti mana yang nak dipilih?



Parlimen dah pun di bubarkan, jadi sekarang kita patut2nya dah boleh berkira2 parti mana yang bakal kita pangkah nanti betul tak. Bagi aku yang tidak taksub pada mana2 parti ni aku akan buat kajian sebaik mungkin tentang kebaikkan dan keburukkan yang bakal aku hadapi hasil dari apa yang akan aku pangkah nanti. aku lebih suka ikut cara orang cina dalam memilih parti yang akan dipangkah. Kalau dulu kita tengok kebanyakkan orang cina memihak pada MCA, tetapi pada pilihanraya sebelum ni kita dapat lihat ramai antara orang cina dah mula memihak pada DAP. Kenapa boleh jadi macam ni? dari apa yang aku nampak, kebanyakkan orang cina tak taksub pada parti. Mereka memilih pada parti yang mereka yakini akan memberi kebaikkan pada mereka. Memang tak dinafikan Dap sesangat lantang dalam mengenengahkan isu berkaitan kaum cina di negara ni. Tapi kaum cina je lah kan.
Bagi kaum melayu dan india parti mana pulak yang banyak bawak isu untuk 2 kaum ni. bagi jawapan ni aku rasa korang jawab sendiri je lah, sebab setiap orang ada pandangan yang berbezakan. dan seperkara lagi kalau takat bawak isu untuk jadi modal politik je tak payah lah, kalau ada isu yang nak di ketengahkan tolong bagi jalan penyelesaian sama bukan takat sembang kosong. Kalau takat cerita nak memburukkan orang baik tak payah dan jangan harap aku nak bagi undi kat parti macam ni. aku nak parti yang buat keja bukan takat cakap je. Seperkara lagi kalau nak cerita bab rasuah, kroni, salah laku, dan yang seangkatan denganya, bagi aku benda ni tak payah nak diperbesarkanlah. Semua parti politik kat malaysia ni sama je. Orang yang dalam parti politik ni tak de sorang pun yang maksum semuanya manusia biasa bersifat baharu. Senang cerita semuanya tak bersih ko cakaplah bendera apa pon semua sama je. Sebagai contoh kalau ko ada pangkat ada kuasa takkan ko tak tolong kerabat ko kan betul tak. Kalau ko tak tolong so sapa lagi yang nak tolong.
Berbalik pada cerita asal aku hanya akan pilih parti yang membawa kebaikkan pada agama ku, kaum ku dan negara ku secara benar dan nyata, bukan setakat menifesto pilihanraya sahaja.

No comments:

Post a Comment